سالی که از استبداد رها شوم

من هر چه میگویم این است

سالی که از استبداد رها شوم

من هر چه میگویم این است

فیلتر شکن دوازدهم مرداد ماه 1388

۷۸۶

ورود به وبلاگ اصلی ما اینجا

گروه سیاسی، محمود پوررضایی: علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران به اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد که از زیرکی خود استفاده کند و برای حفظ سابقه‌اش توصیه‌های امام خمینی به آیت‌الله العظمی منتظری را مورد توجه قرار دهد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به دفاع از مواضع محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رقیب‌هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان که سال گذشته برگزار شد، پرداخت. یزدی پس از خطبه‌های نماز جمعه 26 تیر‌هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌ای مطبوعاتی ترتیب داد تا دیدگاه‌های رئیس مجلس خبرگان را به نقد بکشاند. سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجادلات کلامی هفته‌های اخیر میان آقایان‌هاشمی و یزدی و دیگر روحانیون را می‌توان شکاف بین روحانیت تعبیر کرد؟ گفت: «اگر نخبگان یا شخصیت فرهیخته‌ای از مدار خارج شد طبیعی است که نمی‌شود در مورد ادعای حفظ وحدت برخی آقایان سخن نگفت.» وی افزود: «من معتقدم خبرگان در شرایط حساس باید برخی مطالب را بگویند در غیر این صورت مردم دچار اشتباه می‌شوند و نخبگان جامعه در آنجا که اصول و مبانی دچار خدشه می‌شوند در شرایط حساس باید اعلام موضع کنند تا به اساس نظام ضربه وارد نشود. اگر حفظ وحدت خوب بود چرا آن آقا حفظ وحدت نکرد؟»
سعیدی تاکید کرد: «حفظ وحدت اصل اساسی است ولی مادامی که وحدت به اصل نظام ضربه وارد نکند.» نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین درباره آینده سیاسی‌هاشمی‌رفسنجانی نیز گفت: «آقای‌هاشمی سرمایه‌ای بوده که الان دچار ضربه‌هایی شده است، برخی از این ضربه‌ها به دلیل اندیشه‌های خود اوست و برخی دیگر نیز به دلیل اطرافیان و بستگان ایشان است. رهایی از این وضعیت شجاعتی مانند آقای خزعلی می‌خواهد که تبری بجوید.» وی در پاسخ به اینکه آیا اینگونه سخن گفتن درباره رئیس مجمع تشخیص نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری درست است؟ خاطرنشان کرد: «امام قائم‌مقام خود را که حاصل عمر ایشان بوده به خاطر همین مسائل حذف کرد یا امیرالمومنین استاندار خود را به دلیل یک غذای چرب برای قرن‌ها تابلو کرد.»
سعیدی اضافه کرد: «به اعتقاد من اسلام و انقلاب مهم‌تر از این مسائل و برخی افراد است و اشکال ما نیز در اینجاست که حرمت افراد را مهم‌تر از اصول اسلام می‌دانیم و همین باعث شده که زبان خود را ببندیم که نگویید، نگویید و نگویید.» وی با تاکید بر اینکه حفظ انسان‌ها تا زمانی مهم است که به اساس اسلام ضربه‌ای وارد نشود، گفت: «‌هاشمی آدم زیرکی است و برای حفظ سابقه ارزشمند خود باید برگردد و جبران کند و به همان توصیه‌هایی که امام(ره) به آیت‌الله منتظری داشتند،توجه کند.» از سوی دیگر عباس کعبی دیروز اعلام کرد نامه بدون امضایی که جمعه گذشته از سوی جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری منتشر شده بود، اکنون به تایید 58 نفر از 86 عضو این مجلس رسیده است. این در حالی است که یکشنبه‌گذشته خبرگزاری‌های اصولگرا اعلام کرده بودند که 65 عضو خبرگان این نامه را امضا کرده‌اند. در یکی از بندهای این نامه به انتقاد تلویحی از مواضع‌هاشمی رفسنجانی پرداخته شده است و به نظر می‌رسد واکنشی باشد به راهکارهای ارائه شده از سوی وی در نماز جمعه 26 تیر که گفته بود آنها را با همفکری تعدادی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت تدوین کرده است.
تاکنون تنها نام سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عباس کعبی به عنوان امضاکنندگان نامه منتشر شده است.کعبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره علت تدوین این نامه گفت: «این بیانیه در شرایط خاص و حساس کشور پس از مساله انتخابات تدوین شده و به علت اینکه در تعطیلات تابستان به سر می‌بریم شرایط موجود اقتضا می‌کرد مجلس خبرگان موضع‌گیری کند.» وی با تاکید بر اینکه تا روز گذشته 58 نفر از اعضای مجلس خبرگان این بیانیه را تایید کرده‌اند، افزود: «بعضی از اعضای مجلس خبرگان به دلیل تعطیلات برای تایید بیانیه در دسترس نبوده‌اند و بعضی نیز به دلیل منتشر شدن آن تاییدات موجود را کافی می‌دانند ولی ممکن است این تعداد افزایش یابد.» بیانیه بدون امضای منسوب به جمعی از خبرگان البته با واکنش‌هایی از داخل این مجلس نیز روبه‌رو شده است، به‌طوری که علی‌محمد دستغیب، عضو خبرگان با صدور پیامی خواستار عذرخواهی صادرکنندگان نامه شده است. همچنین‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی دیگر عضو این مجلس، نامه را موضع رسمی مجلس خبرگان ندانست. در حالی که امضاکنندگان این بیانیه معتقدند نقد مواضع‌هاشمی در مقام دفاع از ولایت‌فقیه بوده است، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر یکشنبه گذشته در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت با توجه به سابقه 50 ساله دوستی خود با رهبری معظم انقلاب و شناخت کامل از ایشان در مقاطع مختلف مبارزه، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی گفت: «ایشان شخصیتی نواندیش و پیشرو در مسائل مختلف هستند و تبلیغ رسانه‌های خارجی مبنی بر القای جنگ قدرت در سطوح بالای نظام، انصافا ظلمی بزرگ و ناحق در مورد انقلاب اسلامی است و آنچه که این روزها مورد اختلاف است مربوط به انتخابات و عوارض آن است که اگر این اختلافات حل شود نزاع موجود تمام خواهد شد.» با این حال همچنان خبرسازی درباره موانع و اقدامات احتمالی‌هاشمی ادامه دارد به‌طوری که خبرنامه دانشجویان ایران از سفر رئیس مجمع تشخیص به استان کرمان با هدف شرکت نکردن در مراسم تنفیذ حکم احمدی‌نژاد خبر داد.
سایت جهان‌نیوز نیز که وابسته به اصولگرایان است، در این باره نوشت: «پس از آنکه منابع خبری از سفر سیدحسن خمینی به خارج از کشور با عنوان بهانه‌ای برای عدم حضور وی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری یاد کردند این منابع از شایعات دیگری در همین باره سخن می‌گویند، در حالی که برخی نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی تهدید کرده‌اند که به دلیل بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد به تذکرات دلسوزان انقلاب در به کارگیری عناصر نامطلوب و راندن مدیران شایسته از دولت در صورت ادامه این روند در مراسم تحلیف و تنفیذ شرکت نخواهند کرد یک پایگاه خبری مدعی شد که رئیس مجلس خبرگان هم قصد شرکت دراین مراسم را ندارد.»
اما یکی از مسوولان روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد که در مقطع فعلی برنامه‌ای به صورت رسمی برای سفر آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی وجود ندارد.


سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه: هاشمی رفسنجانی به همان توصیه‌هایی که امام برای آیت‌الله منتظری داشتند توجه کند.
بعضی از اعضای مجلس خبرگان با انتشار بیانیه‌ای بدون امضا از مواضع اخیر
هاشمی رفسنجانی رئیس این مجلس انتقاد کرده بودند.
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب در پیامی ضمن دفاع از مواضع هاشمی رفسنجانی خواستار عذرخواهی صادرکنندگان نامه مجلس خبرگان شد.
یک پایگاه خبری مدعی شد رئیس مجلس خبرگان قصد شرکت
در مراسم تنفیذ را ندارد و احتمالا به مسافرت خواهد رفت.
یکی از مسوولان روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد در مقطع فعلی برنامه‌ای به‌صورت رسمی برای سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وجود ندارد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد