سالی که از استبداد رها شوم

من هر چه میگویم این است

سالی که از استبداد رها شوم

من هر چه میگویم این است

فیلتر شکن هشتم مرداد ماه 1388

وبلاگ اصلی مااینجا
‏پاسخ آیت الله العظمى منتظرى به نامه جمعى از نخبگان و شخصیت هاى فرهنگى و سیاسى 

 
‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏
 
‏ حضرات آقایان حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدى کروبى و حجة الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمى و‏ ‏مهندس میرحسین موسوى و سایر نخبگان و شخصیت هاى فرهنگى و سیاسى امضاءکننده نامه مورخ 3/5/1388 دامت برکاتهم
‏ ‏پس از سلام و تحیت و آرزوى سلامتى و توفیق بیشتر براى شما عزیزانى که با احساس وظیفه شرعى و ملى گوشه اى از‏ ‏حوادث تلخ و مظالم جارى را متذکر شده بودید یادآور مى‎شوم :

‏ ‏این جانب نیز مانند شما آقایان از اوضاع جارى و بحرانى کنونى که در اثر ندانم کارى و بى تدبیرى بعضى از مسئولین براى‏ ‏جمهورى اسلامى پیش آمده سخت نگرانم ، و آنچه را وظیفه شرعى و ملى خود تشخیص مى‎دادم در پیام ها و نوشته هاى‏ ‏قبلى تذکر داده ام و الان نیز متذکر مى‎شوم که :

‏ ‏حاکمیت تاکنون چه نفعى از بحرانى که به وجود آورد برده است ؟ جز این که اکثریت قاطع مردم عزیز را ناراضى و‏ ‏خشمگین نموده و فاصله خود را با آنان بیش از پیش کرده و جایگاه نظام جمهورى اسلامى را در دنیا ضعیف نمود و‏ ‏حساسیت و بدبینى بسیارى از مردم کشورهاى دیگر و سازمانهاى جهانى حقوق بشر را بیش از پیش برانگیخته است ؟

‏ ‏تصمیم گیرندگان حوادث و فجایع اخیر آیا تجربه حکومت شاه و سایر رژیم هاى استبدادى را از یاد برده اند؟ مگر رژیم‏ ‏شاه با ایجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادى خواهان و سانسور رسانه ها و زندانى و شکنجه نمودن فعالان سیاسى و‏ ‏معترضین و اعتراف گیرى از آنان و پرونده سازى و تبلیغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضایتى هاى‏ ‏مردم مقاومت کند؟

‏ ‏چرا عقلاى قوم کارها را به دست یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى داده اند، تا همه چیز‏ ‏و از جمله مشروعیت نظامى که تاکنون براى آن این همه سرمایه گذارى شده است را زیر سوال ببرند و زمینه بدبینى و‏ ‏بى اعتقادى به اصل اسلام و انقلاب را بین نسل جوان تقویت نمایند و آنان را نسبت به حاکمیت دینى متزلزل سازند؟

‏ ‏چرا نیروهاى نظامى و انتظامى و بسیج را به برادرکشى و سرکوب مردم وامى دارند؟ آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود؟

‏ ‏عزیزانى که اکنون در زندان ها اسیر هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه مى‎گیرند و هر روز جنازه یکى از‏ ‏آن عزیزان را به خانواده ها تحویل مى‎دهند چه گناهى کرده اند؟ جز این که به تخلفات عدیده و تقلب در انتخابات به طور‏ ‏مسالمت آمیز و آرام اعتراض داشتند و خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود بودند؟

‏ ‏این گونه اعترافات هیچ مبناى شرعى و قانونى ندارد و آمرین و عاملین آن مرتکب جرمى بزرگ شده اند و باید در دادگاهى‏ ‏عادل و بى طرف و علنى محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوقشان توجه شده است و به آینده امیدوار شوند،‏ ‏نه این که در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطیلى یک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن یک ساختمان بیندازند.

‏ ‏این جانب مجددا به تصمیم گیرندگان تذکر و هشدار مى‎دهم تا بحران کنونى عمیق تر نشده و رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته ، عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و موجبات و عوامل این بحران و نارضایتى مردم را از بین ببرند و‏ ‏عملا پاسخى معقول و قانع کننده به مردم بدهند، و توجه داشته باشند که مردم ایران بسیار فهیم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمى شوند.

‏ ‏در خاتمه سلامتى شما عزیزان و مجد و عظمت اسلام عزیز و ملت شریف ایران و توانایى براى احقاق حقوق تضییع‏ ‏شده و آزادى زندانیان حوادث اخیر که به اتهامهاى واهى دستگیر شده اند را از خداوند قادر متعال مسألت دارم .
‏ ‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .
‏‏1388/5/7‏‏
‏حسینعلى منتظرى
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد